woensdag 7 december 2016

Goed advies is het halve werk!

Veel van de tijd die ik besteed aan All-American Sports heeft te maken met het geven van goed advies.

Laatst nog kreeg ik een email van een lieve oma die haar kleinzoon voor zijn verjaardag graag wilde verrassen met een honkbalknuppel en een honkbalhandschoen. Of ik haar kon adviseren over de beste keus? En dan wordt het toch lastig. 

Er is volgens mij namelijk geen andere sport waarbij de variëteit in materialen zo groot is. Een softbalhandschoen is anders dan een honkbalhandschoen. Met een binnenveld handschoen ga je liever niet in het buitenveld staan, en andersom. 

Er is een speciale handschoen voor de eerste honkman en een voor de catcher. De pitcher heeft weer eigen regels als het gaat om de keuze van een handschoen. Voor knuppels hetzelfde verhaal. 

Knuppels zijn er in hout, aluminium, bamboe en composiet. Ze komen in verschillende lengtes en gewichten. De verhouding tussen lengte en gewicht (de "drop") verschilt per knuppel. Ook verschilt de verdeling van het gewicht binnen een knuppel. Als het gewicht meer aan het eind van de knuppel zit ("end loaded") voelt deze zwaarder aan dan een knuppel waarvan het gewicht meer in het midden zit ("balanced").

Deze grote variëteit aan materialen is fijn voor de spelers. Er is altijd wel een handschoen of knuppel te vinden die het beste bij je past. Maar voor de leverancier betekent het dat je niet kunt volstaan met één type knuppel of één type handschoen in je assortiment op te nemen. Je zult meer moeten kunnen bieden dan dat.

Om deze lieve oma goed te kunnen adviseren had ik dus meer informatie nodig. Heeft haar kleinkind al ervaring met honkbal of helemaal niet? Hoe oud is hij en is hij groot of juist klein voor zijn leeftijd? Is hij van plan wedstrijden te spelen of is het puur voor gebruik in de achtertuin? Als ik deze informatie heb, kom ik er meestal wel uit. Ik kon haar dan ook diverse opties aanbieden die geschikt zijn voor haar kleinzoon.

Oma liet mij later weten dat haar kleinzoon erg blij was met zijn cadeau. Ook zijn zus was ondertussen erg enthousiast geworden en wilde ook wel graag zo'n stoere handschoen hebben! Of ik haar kon adviseren? Oh ja, ze is linkshandig. Gelukkig
hebben we die ook!

Austin Fasting


PS
Op de website www.schoolsoftbal.nl vind je, gerangschikt per categorie, veel adviezen en tips voor de aanschaf van de juiste materialen.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten